1887 så togs beslutet att Kungsgatan skulle dras genom Bunkebergsåsen rakt fram till Stureplan. Innan detta så hade nämligen all trafik gått över åsen vilket inte alltid kändes speciellt bra. Kungsgatan ersatte helt enkelt den gamla tråkiga och hemska vägen som tidigare gått där. Istället för en väg med skjul längs dikena och som var i princip alldeles förstörd så växte nu istället Kungsgatan fram.
Vid genomsprängningarna som dem gjorde när vägen byggdes så hittade dem saker från en gammal vikingaby som troligtvis låg ungefär där det Hötorget ligger idag.
Innan invigningen av den helt nya vägen så provkördes den med den första spårvagnen i Stockholm. Spårvagnen åkte då fram och tillbaks två gånger mellan Stureplan och Hötorget och det fungerade alldeles utmärkt. Kungsgatan var nu provkörd och färdig och dem kommer nu att göra stor skillnad för alla som lever i Stockholm.
När vägen väl var färdig så kunde där börja byggas hus och det var framförallt nu som idén om de två Kungstornen skapades. Dessa två torn står nämligen idag på vars en sida om Kungsgatan och var en gång i tiden de mest fascinerande byggnaderna i Europa. Tänk att även byggnadskonsten tog en ordentlig fart på denna nybyggda väg.
Kungsgatan blev en slags mittpunkt i Stockholm. En plats som ständigt var under utveckling och som nu i vår tid fortfarande är viktig för staden. Idag kanske den inte känns lika viktig som den var då men det är fortfarande en vacker gata som har mycket att erbjuda.
Kungsgatans historia är viktig. Utan Kungsgatan så skulle kanske aldrig Stockholm vara så stort som det är idag. Kungsgatan var en viktig del i utvecklingen av staden. En pusselbit som gjorde staden en del närmre den vackra stad som det är idag. Tänk att en enda gata kan göra så oroligt stor skillnad. Tänk så hade det istället varit den sunkiga gamla vägen med skjul i dikena som stått kvar. Hur hade då Stockholm sätt ut idag? Förmodligen inte lika vackert eller möjligen lika vackert men kanske med en senare utveckling av alla bra vägar.